Afdrukken
Categorie: Primair onderwijs
Hits: 1055
Excerpt: Het Drents Archief komt met dit programma graag naar de scholen toe!

Primair onderwijs; groep 7 en 8

Wat zou jij doen als jouw stad gebombardeerd wordt? Of als je broer onder schot wordt gehouden door een Duitser? Tijdens het programma Oorlogsdagboek van Drenthe kruipen leerlingen in de huid van Benno, Antje, Truus, Jo en Harry die de Tweede Wereldoorlog in Drenthe hebben meegemaakt. Ze onderzoeken historische bronnen en komen via een quiz en een strip op de iPad meer te weten over de Tweede Wereldoorlog in Drenthe en het leven van deze mensen tijdens de oorlog. In het archief bewaren we namelijk hun dagboeken, brieven en manuscripten. De hoofdpersonen in het programma zijn:

Het innovatieve, interactieve prijswinnende programma zal worden ingeleid met een introductiefilm en een rondleiding. Daarna kiezen de leerlingen per groepje één van de hierboven genoemde personages. Aan de hand van originele bronnen uit het archief beantwoorden ze vragen in een quiz en maken ze een stripverhaal aan de hand van Augmented Reality (speciale AR-technieken*). Ze kruipen figuurlijk in de huid van één van deze jongeren en zijn zo de hoofdpersoon in hun eigen stripverhaal. Zo leren de leerlingen bronnen te interpreteren en groeit hun historisch besef. De stof sluit aan bij de kerndoelen van het onderwijs. Het volgende filmpje geeft een korte inleiding op het programma:

*Augmented Reality: Dit is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer.

Programma (globaal)

09.30 uur introductie met film en korte uitleg over het archief
09.45 uur rondleiding archiefstukken en uitleg iPad
10.00 uur groepjes maken, personage kiezen
10.10 uur bronnenonderzoek en quiz spelen op de iPads
10.40 uur pauze
10.50 uur strip maken in de AR-wereld
11.20 uur afsluiting
11.30 uur einde


Het educatieve concept Oorlogsdagboek van Drenthe is bedacht door Studio Louter en werd gefinancierd door Provincie Drenthe, Fonds voor Cultuurparticipatie, Gemeente Assen, Gemeente Hoogeveen, Gravin van Bijlandt stichting, BSP fonds, Rabofonds, het Mondriaanfonds en het V-fonds (mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij, de Bankgiroloterij en de Nederlandse Loterij).

Aansluiting onderwijs en kerndoelen

Het programma kan lesstofvervangend zijn, maar ook als aanvulling voor de geschiedenislessen op school worden ingezet. Het programma sluit aan op kerndoelen 51 t/m 53 en behandelt de tijd van wereldoorlogen en holocaust.

Culturele Mobiliteit

Het Oorlogsdagboek van Drenthe is niet alleen te boeken als los programma, maar ook via het Culturele Mobiliteitsplan. Dankzij financiële steun van de provincie Drenthe kunnen scholen voor primair onderwijs met touringcars van Culturele Mobiliteit naar het Drents Archief. Voor een aantrekkelijk tarief wordt het vervoer voor scholen in Drenthe van deur tot deur geregeld! Aanmelden kan via Kunst en Cultuur Drenthe.

Praktische informatie en aanmelden