We zitten bijna in september; een periode waarin we ons in andere tijden voorbereidden op een feestelijke start van het seizoen, waarbij we elkaar na de vakanties weer treffen, onder het genot van een hapje en een drankje zomerse herinneringen ophalen en elkaar informeren over de activiteiten die in het Drents Archief op de agenda staan. Maar ook de start-van-het-seizoen borrel hebben we dit jaar uiteindelijk toch geannuleerd, uit voorzorg i.v.m. corona. En borrelen op anderhalve meter is ook niet heel aantrekkelijk.  

Ik merk dat ik er soms helemaal klaar mee ben, maar desondanks blijven we proberen het beste ervan te maken. Na de lockdown medio maart en vervolgens de langzame versoepeling, hebben we nu voor de komende tijd bekeken hoe we alle collega’s weer tenminste 1 dag op kantoor kunnen laten werken, mét inachtneming van de 1,5 mtr richtlijn. Daarbij moeten we ook rekening houden met collega’s die meerdere of alle dagen op kantoor moeten zijn vanwege hun taken. Met de nodige flexibiliteit van een ieder komen we een heel eind. Flexibiliteit wat betreft de dag dat je op kantoor bent en bereidheid soms te ruilen met een collega, indien nodig op een andere werkplek te gaan zitten, etc. We blijven ook een beroep doen op ieders verantwoordelijkheid waar het gaat om afstand houden, persoonlijke hygiëne en het ontsmetten van faciliteiten zoals koffieautomaat en toiletruimte. De persconferentie van 18 augustus leert ons dat we er echt nog niet zijn. Al lijkt de strengste nieuwe maatregel nu vooral privé bijeenkomsten te raken (niet meer dan 6 mensen in huis of tuin ontvangen), het doet ons wel realiseren dat we alert en op afstand van elkaar moeten blijven. Dat geldt ook voor het thuiswerken. “Het advies zoveel mogelijk thuis te werken is een van de meeste effectieve gebleken. Daar zat geen einddatum aan en het advies blijft; werk thuis.” 

Vooral stil blijft het voor onze vrijwilligers, die al sinds medio maart niet meer op het archief hun reguliere werkzaamheden hebben kunnen doen en daarmee ook hun contacten onderling en met de medewerkers kwijt zijn. We hebben geïnventariseerd hoe er tegen thuiswerk wordt aangekeken, en daar is verschillend op gereageerd. Voor de vrijwilligers die open staan voor thuiswerk, proberen we werkzaamheden zo in te richten dat dat mogelijk is. Maar daarmee kunnen we niet het gemis aan sociale contacten opvangen. Via deze nieuwsbrief, een kaartje of andere attentie proberen we jullie toch te betrekken bij het reilen en zeilen van het Drents Archief.

Gelukkig zijn er ook positieve zaken te melden. Op 28 september ontvangen we de Amerikaanse ambassadeur, Pete Hoekstra, en zijn vrouw op het Drents Archief. Mevrouw Hoekstra wil graag meer informatie over haar (Drentse) voorouders; Ferry gaat op onderzoek uit.

De voorbereidingen voor enkele uitgestelde WO2-activiteiten zijn in volle gang: de lancering van het educatieve programma ‘Het oorlogsdagboek van Drenthe’ op 24 september en het WO2 symposium op 24 oktober. Maar ook het vervolg op de goed ontvangen podcast De Hilte 11 komt eraan, online films en foto’s. En ondertussen wordt er in de ‘backoffice’ gewoon doorgewerkt: Behoud maakt forse slagen in de verhuizing van BS-registers van Hoogkerk naar Emmen (via Assen), er worden achterstanden weggewerkt bij DAVA, dienstverlening ontvangt op afspraak onderzoekers, etc. Ook educatie wordt weer opgestart; met de nodige aanpassingen ontvangen we binnenkort weer de eerste groepen.
Ik ben blij met en trots op alle collega’s die ondanks de coronamaatregelen en beperkingen van het (thuis)werk gemotiveerd aan de slag blijven: Chapeau!

En last but not least kunnen we in deze periode maar liefst drie nieuwe collega’s verwelkomen! Op 17 augustus is Bas Gast gestart in zijn nieuwe rol als Projectleider e-depot. Bas gaat de komende 2 jaar, samen met het e-depot team, het Drentse e-depot realiseren. Bas werkt 12 u per week voor het Drents Archief. Op 1 september begint Dirk Jan Dolfing als Beleidsmedewerker/archivaris bij het Drents Archief. Hij is aangesteld als gemeentearchivaris voor Assen en rijksarchivaris voor de provincie Drenthe. Daarnaast zal hij het MT gaan adviseren op tal van – m.n. analoge – archiefbeleidszaken, AVG (mbt archieven) en auteursrecht. Als derde gaat op 21 september Kitty Altena bij ons aan het werk in de functie van Relatiebeheerder/adviseur. Kitty onderhoudt het contact met onze relaties en zal o.a. gemeenten gaan adviseren op m.n. het gebied van e-depot. Vanuit die rol zal ze ook onderdeel gaan uitmaken van het projectteam e-depot.

Vanwege het werken volgens het coronarooster zal het waarschijnlijk wel enkele weken duren voordat iedereen kennis heeft kunnen maken met deze nieuwe collega’s. Maar via deze nieuwsbrief wensen we de nieuwkomers alvast veel plezier en succes bij het Drents Archief!