U kunt via onze reserveringstool een afspraak inplannen en aangeven welke archiefstukken u op dat moment wilt inzien.

1.3. Commissaris van de Koningin: ambtelijke ondersteuning (Drents Archief)

Uw zoekacties: Kabinet van de Commissaris van de Koningin in Drenthe

0951 Kabinet van de Commissaris van de Koningin in Drenthe

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.3. Commissaris van de Koningin: ambtelijke ondersteuning
0951 Kabinet van de Commissaris van de Koningin in Drenthe
1. Inleiding
1.3.
Commissaris van de Koningin: ambtelijke ondersteuning
Aanvankelijk had de CdK het oppertoezicht over de provinciale griffie. Het oppertoezicht is overigens iets anders dan het normale toezicht wat door de griffier en de diensthoofden werd uitgeoefend, het was meer sturend dan leidend. Sinds de Provinciewet 1992 ligt deze bevoegdheid niet meer bij de CdK maar bij Gedeputeerde Staten.
Binnen de provinciale organisatie heeft de CdK steeds administratieve ondersteuning ontvangen via het Kabinet. Het Kabinet van de CdK vormde en vormt een onderdeel van de provinciale griffie, later ambtelijke organisatie. De specifieke taken die door het Kabinet worden uitgevoerd, hangen zeer direct samen met de functie en de persoon van de CdK. Dit betekent dat met het wijzigen van taken en bevoegdheden van de CdK ook de taken en daarmee de interne organisatie aan verandering onderhevig zijn geweest.
In de Drentse situatie werden de taken door de CdK uitgeoefend als Rijksorgaan, administratief ondersteund door het eigenlijke Kabinet. Onder het Bureau Openbare Orde en Veiligheid vielen in ieder geval vanaf begin jaren vijftig de werkzaamheden met betrekking tot de politie, brandweer, mobilisatievoorbereiding en burgerlijke bescherming. De administratie betreffende paspoorten en rijbewijzen-waarin bij het verlenen ervan de CdK tot een wettelijke taak had-gebeurde op een der griffieafdelingen. De weigeringen en intrekkingen werden echter wel door het Bureau Openbare Orde en Veiligheid beoordeeld. De ambtenaren van Kabinet en Bureau Openbare Orde en Veiligheid waren deels ook op andere afdelingen van de provinciale griffie werkzaam.
Per 1 januari 1981 werd een nieuwe Afdeling Kabinet opgericht, waarin bovengenoemde organisatie meer gestroomlijnd werd. De Afdeling Kabinet bestond uit het Bureau Kabinetszaken en een Bureau Orde en Veiligheid; vanaf april 1982 kende het ook een Bureau P en R. In 1984 is er sprake van een Bureau Kabinet waar kabinetszaken èn de activiteiten op het gebied van openbare orde en veiligheid werden uitgevoerd en een Bureau paspoorten en rijbewijzen. Bij het Kabinet van de CdK werd en wordt ook het secretariaat uitgeoefend van het Provinciaal Anjerfonds. Verder werd bij regelmaat vanuit het Kabinet het secretariaat gevoerd van verschillende commissies en organisaties. Soms vloeide dit voort uit de officiële taakstelling van de CdK, zoals bij de Stichting Bosbrandbestrijding, soms echter ook uit persoonlijke belangstelling van de op dat moment in functie zijnde CdK.
In 1985 besloot het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe tot een meer samenhangende clustering van en opdeling in werkvelden van de provinciale organisatie. Als gevolg van deze APO (Aanpassing Provinciale Organisatie) besloten de Provinciale Staten van Drenthe op 15 april 1987 tot beëindiging van het oude griffie-dienstenmodel. In het nieuwe dienstenmodel dat per 1 november van dat jaar ingang vond, kwam het Kabinet te vallen onder de afdeling Bestuur en Communicatie van de dienst Welzijn, economie en bestuurlijke zaken. Voor het takenpakket en het interne functioneren van het Kabinet had de reorganisatie echter geen wezenlijke gevolgen. Ook latere kleinere veranderingen in de ambtelijke organisatie gingen merendeels aan het Kabinet voorbij.

Kenmerken

Datering:
(1946) 1952-2000 (2004)
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Drents Archief, Assen. Toegang 0951 Kabinet van de Commissaris van de Koningin in Drenthe
VERKORT:
NL-AsnDA, 0951