5 juli 2021
Het educatieve programma 'Het Oorlogsdagboek van Drenthe' heeft een Comenius EduMedia-medaille gewonnen. Het Duitse Genootschap voor Pedagogiek en Informatie reikt deze prijs jaarlijks uit aan vooruitstrevende Europese multimediale onderwijsproducten.
De jury was enthousiast over ons programma: “Re-enacting war experiences in a modern graphic novel gives today's students a richer and immersive understanding of human behaviour in difficult times in the past.”
In het innovatieve programma kruipen leerlingen in de huid van leeftijdgenoten die de Tweede Wereldoorlog in Drenthe meemaakten. Dankzij 'augmented reality' kunnen leerlingen zich inleven in situaties en gevoelens van hun leeftijdgenoten in de oorlog. Deze nieuwe techniek is nooit eerder gebruikt voor een educatief programma. Het lesprogramma is bedoeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs en de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs.
Eerder sleepte 'Het Oorlogsdagboek van Drenthe' al een zilveren award op de WorldMediaFestivals 2021 in Hamburg in de wacht.
Het educatieve concept is bedacht door het Drents Archief in samenwerking met Studio Louter en werd gefinancierd door Provincie Drenthe, het Mondriaanfonds, Fonds voor Cultuurparticipatie, Gemeente Assen, Gemeente Hoogeveen, Gravin van Bijlandt stichting, BSP fonds, Rabofonds en het Vfonds.