Excerpt: Het Drents Archief komt met dit programma graag naar de scholen toe!

Primair onderwijs; groep 7 en 8 – voortgezet onderwijs; klas 1 en 2

Met de nieuwste technieken op het gebied van Augmented Reality ontdek je de Tweede Wereldoorlog

Niet alleen te boeken in het Drents Archief maar ook als interactieve les in de klas 

Wat is vrijheid? En wat betekent leven in vrijheid? Met het innovatieve, interactieve en prijswinnende Oorlogsdagboek van Drenthe denken kinderen van groep 7-8 van de basisschool hier over na. Op basis van egodocumenten verplaatsen leerlingen zich in leeftijdsgenoten die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Het programma stimuleert in interpreteren van bronnen, wakkert het historisch besef aan en sluit inhoudelijk aan op het geschiedeniscurriculum. 

Hieronder kun je een korte inleiding op het lesprogramma bekijken:

Wat zou jij doen als jouw stad gebombardeerd wordt? Of als je broer onder schot wordt gehouden door een Duitser?

Vandaag kruipen de leerlingen in de huid van iemand die de Tweede Wereldoorlog in Drenthe echt heeft meegemaakt. In het archief bewaren we hun dagboeken, brieven en manuscripten. Na een  introductiefilm en een rondleiding door het archief maken de leerlingen kennis met de vijf jongeren:

  • Benno, een Joodse jongen van 15 jaar uit Assen. In zijn dagboek schrijft hij over de natuur en zijn leven.
  • Harry, een hongervluchteling uit Den Haag. In de Wijk beleeft hij de mooiste tijd van zijn leven.
  • Truus, een Joods meisje uit Hoogeveen. Ze overleeft de oorlog door onder te duiken.
  • Jo, een boerenzoon uit Nieuwlande. In zijn huis wonen onderduikers.
  • Antje, de dochter van een NSB-er. Na de oorlog komt ook zij in kamp Westerbork terecht.

De leerlingen kiezen in groepjes één personage. Met een iPad verzamelen ze zoveel mogelijk informatie over zijn of haar leven en de oorlog in Drenthe. Aan de hand van originele bronnen maken ze vervolgens een stipverhaal en Augmented Reality kruipen ze in huid van Benno, Harry, Truus, Jo of Antje. Zo ontdekken ze voor welke keuzes ze stonden.

Het educatieve concept Oorlogsdagboek van Drenthe is bedacht door Studio Louter en werd gefinancierd door Provincie Drenthe, Fonds voor Cultuurparticipatie, Gemeente Assen, Gemeente Hoogeveen, Gravin van Bijlandt stichting, BSP fonds, Rabofonds, het Mondriaanfonds en het V-fonds (mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij, de Bankgiroloterij en de Nederlandse Loterij).

Aansluitende kerndoelen

Het programma kan lesstof vervangend zijn, maar ook als aanvulling voor de geschiedenislessen op school worden ingezet. Het programma sluit aan op kerndoelen 51 t/m 53 en behandelt de tijd van wereldoorlogen en holocaust.

Informatie & aanmelden

  • Doelgroep: primair onderwijs; groep 7 en 8 en voortgezet onderwijs; klas 1 en 2
  • Groepsgrootte: maximaal 40 leerlingen
  • Kosten: € 4,50 per leerling
  • Wanneer: op afspraak, maandag t/m vrijdag
  • Duur van het programma: 90 minuten
  • Waar: Drents Archief, Brink 4, 9401 HS Assen of als gastles op school. 
  • Vervoer: de scholen zorgen zelf voor het vervoer naar het Drents Archief.
  • Meer informatie en aanmelden: neem contact op met een van onze educatief medewerkers.