Excerpt: Gemeentearchieven blijven duurzaam digitaal toegankelijk

9 september 2021 

Het Drents Archief heeft in de gemeente Borger-Odoorn een vierde partij gevonden die deel gaat nemen aan de pilot van het Drentse e-depot, een digitale archiefbewaarplaats. De gemeente en het archief werken al langer samen op het gebied van digitaal archiveren, dus een intensieve samenwerking in de pilot voor het e-depot lag al voor de hand. De dienstverleningsovereenkomst werd door beide partijen onlangs getekend.

Marieke Doezé, kwaliteitsmedewerker informatievoorziening van de gemeente Borger-Odoorn over het belang van de samenwerking: ‘Het archief van de gemeente Borger-Odoorn staat bomvol informatie en is van cultuur-historisch belang. Voor zowel de medewerkers van de gemeente als voor onze klanten: burgers en organisaties in en rond onze gemeente. Daarom is het belangrijk dat wij onze informatievoorziening op orde hebben en zo toegankelijk mogelijk maken. Een archief dat veel geraadpleegd wordt is goud waard.’

Door samen met het Drents Archief te starten met een pilot voor een e-depot zorgt de gemeente Borger-Odoorn ervoor dat ook haar digitale archieven duurzaam toegankelijk worden én blijven. ‘Het Drents Archief heeft de expertise in huis om de gemeente goed te begeleiden in de stappen die gezet moeten worden om de informatie goed en toegankelijk in het e-depot te krijgen’, aldus Doezé.

De samenwerking tussen de gemeente Borger-Odoorn en het Drents Archief duurt tweeënhalf jaar en in deze periode worden verschillende vraagstukken op het gebied van digitale archivering onderzocht. Deze week tekenden Dorine Rensen, gemeentesecretaris van de gemeente Borger-Odoorn, en Corinne Rodenburg, directeur van het Drents Archief, de overeenkomst voor dit initiatief.