Primair onderwijs; groep 7 en 8 – voortgezet onderwijs; klas 1 en 2

Ontdek de Tweede Wereldoorlog met de nieuwste AR technieken

Met het interactieve, innovatieve Oorlogsdagboek van Drenthe op basis van egodocumenten denken leerlingen van groep 7 en 8 van het PO en klas 1 en 2 van het VO, na over vrijheid. Door een dag uit hun leven te verbeelden, verplaatsen de leerlingen zich met behulp van originele bronnen in jongeren die de Tweede Wereldoorlog écht hebben meegemaakt. Het programma sluit inhoudelijk aan op het geschiedenisonderwijs en stimuleert bronneninterpretatie en historisch besef.

Bekijk hier het promofilmpje:

Wat zou jij doen als jouw stad gebombardeerd wordt? Of als je broer onder schot wordt gehouden door een Duitser?

Vandaag kruipen de leerlingen in de huid van iemand die de Tweede Wereldoorlog in Drenthe echt heeft meegemaakt. In het archief bewaren we hun dagboeken, brieven en manuscripten. Na een  introductiefilm en een rondleiding door het archief maken de leerlingen kennis met de vijf jongeren:

  • Benno, een Joodse jongen van 15 jaar uit Assen. In zijn dagboek schrijft hij over de natuur en zijn leven.
  • Harry, een hongervluchteling uit Den Haag. In de Wijk beleeft hij de mooiste tijd van zijn leven.
  • Truus, een Joods meisje uit Hoogeveen. Ze overleeft de oorlog door onder te duiken.
  • Jo, een boerenzoon uit Nieuwlande. In zijn huis wonen onderduikers.
  • Antje, de dochter van een NSB-er. Na de oorlog komt ook zij in kamp Westerbork terecht.

De leerlingen kiezen in groepjes één personage. Met een iPad verzamelen ze zoveel mogelijk informatie over zijn of haar leven en de oorlog in Drenthe. Aan de hand van originele bronnen maken ze vervolgens een stipverhaal en Augmented Reality kruipen ze in huid van Benno, Harry, Truus, Jo of Antje. Zo ontdekken ze voor welke keuzes ze stonden.

Het educatieve concept Oorlogsdagboek van Drenthe is bedacht door Studio Louter en werd gefinancierd door Provincie Drenthe, Fonds voor Cultuurparticipatie, Gemeente Assen, Gemeente Hoogeveen, Gravin van Bijlandt stichting, BSP fonds, Rabofonds, het Mondriaanfonds en het V-fonds (mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij, de Bankgiroloterij en de Nederlandse Loterij).

Aansluitende kerndoelen

Het programma kan lesstof vervangend zijn, maar ook als aanvulling voor de geschiedenislessen op school worden ingezet. Het programma sluit aan op kerndoelen 51 t/m 53 en behandelt de tijd van wereldoorlogen en holocaust.

Informatie & aanmelden

  • Doelgroep: primair onderwijs; groep 7 en 8 en voortgezet onderwijs; klas 1 en 2
  • Groepsgrootte: maximaal 40 leerlingen
  • Kosten: € 4,- per leerling
  • Wanneer: op afspraak, maandag t/m vrijdag
  • Duur van het programma: 90 minuten
  • Waar: Drents Archief, Brink 4, 9401 HS Assen
  • Vervoer: de scholen zorgen zelf voor het vervoer naar het Drents Archief.
  • Meer informatie en aanmelden: neem contact op met een van onze educatief medewerkers.