U kunt via onze reserveringstool een afspraak inplannen en aangeven welke archiefstukken u op dat moment wilt inzien.

1.1. Geschiedenis en organisatie TT (Drents Archief)

Uw zoekacties: Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT)

0857 Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT)

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.1. Geschiedenis en organisatie TT
0857 Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT)
1. Inleiding
1.1.
Geschiedenis en organisatie TT
In 1925 werden in de provincie Drenthe de eerste nationale T-T motorsnelheidswedstrijden op de weg gehouden, georganiseerd door Motorclub Assen en Omstreken. Dat gebeurde naar het voorbeeld van wedstrijden op het Engelse eiland Man. Daar werden wegraces gehouden met als deelnemers toeristen; in Engeland zelf waren wedstrijden op de openbare weg verboden. In 1907 werd voor de winnaar een trofee uitgeloofd, een tourist trophy. Zo ontstond de naam Tourist Trophy Races, kortweg TT-races.
Programmaboekje 'Eerste Nederlandsche motorsnelheidswegwedstrijd', 1925
Erfgoedstuk
Deelnemerslijst 1925
Erfgoedstuk
Commissaris van de Koningin in Drenthe, mr. J. T. Linthorst Homan, opent de eerste TT op 11 juli 1925 te Rolde
Erfgoedstuk
Een grote vlag, een witte krijtstreep: aan de start op de brink te Rolde, 1925
Erfgoedstuk
Een trap op de starter en met donderend geraas is men los!
Erfgoedstuk
Tot 1924 waren wedstrijden op de openbare weg ook in Nederland verboden. In dat jaar werd de nieuwe Motor- en Rijwielwet aangenomen, die de betrokken minister de mogelijkheid bood ontheffing te verlenen van het wedstrijdverbod. Daarvan maakte MAeO gebruik, mede met het doel om aandacht te vestigen op de noordelijke provincies, en Assen en Drenthe in het bijzonder.
Gewijzigd stratencircuit 1926
Erfgoedstuk
Het eerste wedstrijdparcours in Drenthe bestond uit de route Rolde-Borger-Schoonlo-Grolloo-Rolde, en had een totale lengte van 28,4 km. In 1926 werd het parcours verplaatst naar Assen. Het werd met een lengte van 16,5 kilometer ook een aanzienlijk korter traject: Assen-Oude Tol-Hooghalen-Laaghalen-Laaghalerveen-De Haar-Assen. De wedstrijden werden internationaal in 1927, waardoor dus ook buitenlanders konden deelnemen. De toenmalige FIdCM (Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes, sinds 1949 Fédération Internationale Motocycliste, FIM) gaf in 1930 aan de Asser TT de eretitel Classic Event en in 1931 de titel Groote Prijs van Nederland (der KNMV). Bij minimaal vier Nederlandse deelnemers in een klasse wordt dan tevens gereden om het nationaal kampioenschap.
Nieuw traject in het stratencircuit bij Laaghalen, 1926
Erfgoedstuk
In 1936 werd de Stichting Circuit van Drenthe opgericht. Het circuit moest, op voorschrift van de FIdCM, ingrijpend worden aangepast. Voor de Motorclub Assen en Omstreken waren daardoor de financiële risico's te groot geworden.
Zo kwam de leiding van en verantwoordelijkheid voor de races bij de toenmalige, in 1904 opgerichte, KNMV (Koninklijke Nederlandsche Motorwielrijders Vereeniging, later Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging). Deze vereniging vertegenwoordigt ook de hiervoor genoemde FIM.
De Stichting Circuit van Drenthe zorgt voor de inrichting van het circuit en de exploitatie van de races. Het betekent dat de stichting namens de KNMV de wedstrijden organiseert.
Uit het stichtingsbestuur werd een werkcommissie gevormd, de TT-commissie.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog kwamen alle activiteiten stil te liggen. In 1946 pakte de organisatie de draad weer op. In dat jaar konden nationale races worden gehouden, een jaar later gevolgd door de internationale. De FIM stelde in 1949 de wereldkampioenschappen wegraces in. De Asser TT telde vanaf toen ook daarvoor mee.
In 1955 werd een geheel nieuw circuit aangelegd bij De Haar. Het werd nog verder ingekort (7,7 kilometer) maar nog steeds werd gebruik gemaakt van de openbare weg, al kwam er wel een minimumbreedte van 7 meter. Het circuit kwam volledig op het grondgebied van de gemeente Assen te liggen. Later volgden nog verschillende wijzigingen van het circuit. Tot op heden vinden elk jaar TT-races te Assen plaats.
Het nieuwe circuit, 1955
Erfgoedstuk
De TT-races zijn verdeeld in klassen: een aantal soloklassen naar cilinderinhoud, namelijk 50 cc (sinds 1962, later 80 cc), 125 cc, 175 cc (sinds 1927, later vervallen), 250 cc, 350 cc (later vervallen), 500 cc, 750 cc (in 1928 vervallen), 1000 cc (alleen in 1926), en een zijspanklasse (sinds 1955, dankzij het nieuwe brede circuit).
De diverse voorschriften zijn vastgelegd in een wedstrijdreglement, dat onderworpen is aan de FIM-Code en de KNMV-reglementen. Tijdens de TT-races is een internationale wedstrijdjury aanwezig. De leden daarvan worden aangewezen door de verschillende landelijke motorbonden of -verenigingen, waaronder de KNMV.
Jaarlijks wordt het evenement door meer dan 100.000 mensen bezocht. In de jaarlijkse zogenaamde TT-week vinden verder allerlei vermakelijkheden plaats in de (binnen)stad Assen. Ook die staan erg in de belangstelling.
In 1931 werden voor het eerst door de KRO-radio wedstrijdverslagen uitgezonden, een goed propagandamiddel.
Vandaag de dag zijn de verschillende media uit binnen- en buitenland, ten behoeve van uitgebreide verslaggeving van de wedstrijden, sterk vertegenwoordigd op het evenement.
De radioverslagtoren (de 'duiventil') bij de start/finish, met op de voorgrond het TT-monument
Erfgoedstuk
Ook de handel, en daarmee de handelsreclame, liet zich niet onbetuigd bij de wedstrijden en bij wat daar omheen plaatsvindt.
Het circuit is overigens niet enkel geschikt voor TT-wedstrijden. Regelmatig worden verschillende soorten andere motorraces, autoraces, wielerwedstrijden, truckerfestivals en dergelijke op de baan georganiseerd.

Kenmerken

Datering:
1925-1996 [2000]
Auteur:
A.Clement
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT), 1925-1996 [2000]
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Drents Archief, Assen. Toegang 0857 Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT)
VERKORT:
NL-AsnDA, 0857
Categorie: