U kunt via onze reserveringstool een afspraak inplannen en aangeven welke archiefstukken u op dat moment wilt inzien.
1.1. Geschiedenis en organisatie TT (Drents Archief)
0857 Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT)
0857
Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT)
Inventaris
1. Inleiding
1.1. Geschiedenis en organisatie TT
0857 Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT)
1. Inleiding
1.1.
Geschiedenis en organisatie TT
laatste wijziging 14-06-2005
9 gedigitaliseerd
totaal 9 bestanden
In 1925 werden in de provincie Drenthe de eerste nationale T-T motorsnelheidswedstrijden op de weg gehouden, georganiseerd door Motorclub Assen en Omstreken. Dat gebeurde naar het voorbeeld van wedstrijden op het Engelse eiland Man. Daar werden wegraces gehouden met als deelnemers toeristen; in Engeland zelf waren wedstrijden op de openbare weg verboden. In 1907 werd voor de winnaar een trofee uitgeloofd, een tourist trophy. Zo ontstond de naam Tourist Trophy Races, kortweg TT-races.
Tot 1924 waren wedstrijden op de openbare weg ook in Nederland verboden. In dat jaar werd de nieuwe Motor- en Rijwielwet aangenomen, die de betrokken minister de mogelijkheid bood ontheffing te verlenen van het wedstrijdverbod. Daarvan maakte MAeO gebruik, mede met het doel om aandacht te vestigen op de noordelijke provincies, en Assen en Drenthe in het bijzonder.
Het eerste wedstrijdparcours in Drenthe bestond uit de route Rolde-Borger-Schoonlo-Grolloo-Rolde, en had een totale lengte van 28,4 km. In 1926 werd het parcours verplaatst naar Assen. Het werd met een lengte van 16,5 kilometer ook een aanzienlijk korter traject: Assen-Oude Tol-Hooghalen-Laaghalen-Laaghalerveen-De Haar-Assen. De wedstrijden werden internationaal in 1927, waardoor dus ook buitenlanders konden deelnemen. De toenmalige FIdCM (Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes, sinds 1949 Fédération Internationale Motocycliste, FIM) gaf in 1930 aan de Asser TT de eretitel Classic Event en in 1931 de titel Groote Prijs van Nederland (der KNMV). Bij minimaal vier Nederlandse deelnemers in een klasse wordt dan tevens gereden om het nationaal kampioenschap.
In 1936 werd de Stichting Circuit van Drenthe opgericht. Het circuit moest, op voorschrift van de FIdCM, ingrijpend worden aangepast. Voor de Motorclub Assen en Omstreken waren daardoor de financiële risico's te groot geworden.
Zo kwam de leiding van en verantwoordelijkheid voor de races bij de toenmalige, in 1904 opgerichte, KNMV (Koninklijke Nederlandsche Motorwielrijders Vereeniging, later Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging). Deze vereniging vertegenwoordigt ook de hiervoor genoemde FIM.
De Stichting Circuit van Drenthe zorgt voor de inrichting van het circuit en de exploitatie van de races. Het betekent dat de stichting namens de KNMV de wedstrijden organiseert.
Uit het stichtingsbestuur werd een werkcommissie gevormd, de TT-commissie.
Zo kwam de leiding van en verantwoordelijkheid voor de races bij de toenmalige, in 1904 opgerichte, KNMV (Koninklijke Nederlandsche Motorwielrijders Vereeniging, later Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging). Deze vereniging vertegenwoordigt ook de hiervoor genoemde FIM.
De Stichting Circuit van Drenthe zorgt voor de inrichting van het circuit en de exploitatie van de races. Het betekent dat de stichting namens de KNMV de wedstrijden organiseert.
Uit het stichtingsbestuur werd een werkcommissie gevormd, de TT-commissie.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog kwamen alle activiteiten stil te liggen. In 1946 pakte de organisatie de draad weer op. In dat jaar konden nationale races worden gehouden, een jaar later gevolgd door de internationale. De FIM stelde in 1949 de wereldkampioenschappen wegraces in. De Asser TT telde vanaf toen ook daarvoor mee.
In 1955 werd een geheel nieuw circuit aangelegd bij De Haar. Het werd nog verder ingekort (7,7 kilometer) maar nog steeds werd gebruik gemaakt van de openbare weg, al kwam er wel een minimumbreedte van 7 meter. Het circuit kwam volledig op het grondgebied van de gemeente Assen te liggen. Later volgden nog verschillende wijzigingen van het circuit. Tot op heden vinden elk jaar TT-races te Assen plaats.
De TT-races zijn verdeeld in klassen: een aantal soloklassen naar cilinderinhoud, namelijk 50 cc (sinds 1962, later 80 cc), 125 cc, 175 cc (sinds 1927, later vervallen), 250 cc, 350 cc (later vervallen), 500 cc, 750 cc (in 1928 vervallen), 1000 cc (alleen in 1926), en een zijspanklasse (sinds 1955, dankzij het nieuwe brede circuit).
De diverse voorschriften zijn vastgelegd in een wedstrijdreglement, dat onderworpen is aan de FIM-Code en de KNMV-reglementen. Tijdens de TT-races is een internationale wedstrijdjury aanwezig. De leden daarvan worden aangewezen door de verschillende landelijke motorbonden of -verenigingen, waaronder de KNMV.
Jaarlijks wordt het evenement door meer dan 100.000 mensen bezocht. In de jaarlijkse zogenaamde TT-week vinden verder allerlei vermakelijkheden plaats in de (binnen)stad Assen. Ook die staan erg in de belangstelling.
In 1931 werden voor het eerst door de KRO-radio wedstrijdverslagen uitgezonden, een goed propagandamiddel.
Vandaag de dag zijn de verschillende media uit binnen- en buitenland, ten behoeve van uitgebreide verslaggeving van de wedstrijden, sterk vertegenwoordigd op het evenement.
Vandaag de dag zijn de verschillende media uit binnen- en buitenland, ten behoeve van uitgebreide verslaggeving van de wedstrijden, sterk vertegenwoordigd op het evenement.
Ook de handel, en daarmee de handelsreclame, liet zich niet onbetuigd bij de wedstrijden en bij wat daar omheen plaatsvindt.
Het circuit is overigens niet enkel geschikt voor TT-wedstrijden. Regelmatig worden verschillende soorten andere motorraces, autoraces, wielerwedstrijden, truckerfestivals en dergelijke op de baan georganiseerd.
laatste wijziging 17-03-2023
546 beschreven archiefstukken
157 gedigitaliseerd
totaal 157 bestanden
Kenmerken
Datering:
1925-1996 [2000]
Auteur:
A.Clement
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT), 1925-1996 [2000]
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Drents Archief, Assen. Toegang 0857 Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT)
VERKORT:
NL-AsnDA, 0857
VOLLEDIG:
Drents Archief, Assen. Toegang 0857 Stichting Circuit van Drenthe en voorgangers (TT)
VERKORT:
NL-AsnDA, 0857
Categorie:
laatste wijziging 17-03-2023
546 beschreven archiefstukken
157 gedigitaliseerd
totaal 157 bestanden