U kunt via onze reserveringstool een afspraak inplannen en aangeven welke archiefstukken u op dat moment wilt inzien.

1. Tot de invoering van de gemeentewet 1851 (Drents Archief)

Uw zoekacties: Oud-Archief van de gemeente Assen - NB dit archief bevindt z...

0921 Oud-Archief van de gemeente Assen - NB dit archief bevindt zich niet op de locatie Brink 4 en kan alleen via reservering geraadpleegd worden. Het aanvraagformulier vindt u op drentsarchief.nl

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Inleiding
Beknopte geschiedenis van de archiefvormende instelling
1. Tot de invoering van de gemeentewet 1851
0921 Oud-Archief van de gemeente Assen - NB dit archief bevindt zich niet op de locatie Brink 4 en kan alleen via reservering geraadpleegd worden. Het aanvraagformulier vindt u op drentsarchief.nl
Inleiding
Beknopte geschiedenis van de archiefvormende instelling
1.
Tot de invoering van de gemeentewet 1851
De Bataafse staatsregeling van 1805 bepaalde in artikel 66 dat “iedere stad, district of dorp zijn eigen gemeente bestuur (heeft), ingerigt op zoodanige voet, als met de plaatselijke omstandigheden het meest overeenkomstig zal worden bevonden”. Het Drentse landschapsbestuur schroomde niet om van deze mogelijkheid tot uitbreiding van haar bemoeienissen gebruik te maken. Bij besluit van 18 februari 1807 bepaalde de landschap dat een commissie een “Plan van gemeentebestuur, beneffens het reglement van werkzaamheden van dat college” voor Assen diende samen te stellen. De gebeurtenissen volgden elkaar daarna snel op. Op 29 juni stelde mr. P. Hofstede, die na de vorming van het Koninkrijk Holland, landdrost van het departement Drenthe was geworden, het concept-reglement al vast. Op 4 juli installeerde hij het gemeentebestuur, bestaande uit mr. J.H.P. van Lier, mr. J.H. Willige, E. van Wijk en J.A.R. Kymell.
In die beëdigingsverklaring van de 4e juli werd een provisionele instructie van 13 artikelen voor de gemeentesecretaris ter tafel gelegd. De grondslag voor de opbouw van de secretarie was daarmee gelegd. De volgende dag keurde de landdrost de instructie goed. In de zitting van 6 juli werd de eerste Asser gemeentesecretaris, mr. W.H. Hofstede, beëdigd. Het meest opvallende aspect van de instructie is dat de secretaris tevens was belast met de inning en het beheer van de stedelijke financiën. Aanvankelijk waren alle secretariewerkzaamheden gebonden aan de ene persoon van de secreataris. Men voorzag waarschijnlijk wel uitbreiding en differentiatie van taken, want in de vergadering van 6 juli werden de leden Van Lier en Willige gecommitteerd “ter inrigting der secretarij met deszelve ap en dependentiën”.
Het op 29 juni 1807 benoemde, op 4 juli daaraanvolgend geïnstalleerde Gemeentebestuur bestond uit vier leden, die beurtelings voor een maand als voorzitter fungeerden, en een lid secretaris. Sedert 13 maart 1809 werd het "Bestuur der Stad Assen" gevoerd door een Burgemeester, (twee) wethouders en (vijf) vroedschappen. Op 1 Januari 1811 werd dat “Bestuur” vervangen door de “Mairie”, waarin fungeerden Maire, Adjunct-maire en Municipale Raad. Sinds 1 januari 1816 rustte de bestuurslast op “Burgemeester en Raad der stad Assen”. Sedert 24 maart 1824 fungeerden “Burgemeester, Wethouders en Leden van den Raad”, welke titularissen, onder wijzigingen in hunne bevoegdheden, de wijze van verkiezing enz, bij de invoering der wet van 29 juni 1851 SB#85 tot op heden behouden gebleven zijn.

Hoewel bij 'Reglement van order', vastgesteld in februari 1808, de commissies waren gehouden eens per maand verslag van hun werkzaamheden te overleggen, bevatten de notulen van de opeenvolgende gemeentebesturen geen gegevens over de opbouw van de secretarie. Tot de invoering van de gemeentewet in 1851 heeft de secretaris alle voorkomende en bij instructie opgelegde werkzaamheden alleen verricht. Noch de verheffing van Assen tot stad bij Koninklijk Besluit van 14 maart 1809, noch de instelling van de municipaliteit had een wijziging van de positie van de secretaris tot gevolg. Ook de stedelijke reglementen van 1816 en 1824 van koning Willem I brachten geen nieuwe opdrachten voor de secretaris met zich mee.

Kenmerken

Datering:
1806-1909
signaalicoon:
stop.gif
Auteur:
S. Vos en E.J. Brink 2009
Bijzonderheden:
NB dit archief bevindt zich niet op de locatie Brink 4 en kan alleen via reservering geraadpleegd worden. Het aanvraagformulier vindt u op drentsarchief.nl
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Drents Archief, Assen. Toegang 0921 Oud-Archief van de gemeente Assen - NB dit archief bevindt zich niet op de locatie Brink 4 en kan alleen via reservering geraadpleegd worden. Het aanvraagformulier vindt u op drentsarchief.nl
VERKORT:
NL-AsnDA, 0921